måndag, februari 08, 2016

Paris Dag 1 Montmartre

På morgonen vaknade jag ovanligt förkyld men full av förväntan. Idag var den stora resdagen. Om jag skall resa själv föredrar jag att resa i engelsktalande länder, så Frankrike ligger utanför min normala komfortzon helt klart. Idag ska jag åka till Paris, helt på egen hand. Jag är inte så van att resa själv och hålla reda på allt. Jag brukar liksom bara flyta med någon annan. Men idag ska det alltså ske. Jag skall alltså hitta från flygplatsen till hotell helt på egen hand och helst utan att gå vilse.

Anlände tidigt till Arlanda. Slapp känna mig stressad i säkerhetskontrollen och glömde ingenting (vad jag vet). Åt min frukostmatsäck som jag hade med mig och ringde en sjuk vän som det var synd om. Sedan bordade jag planet, fick alla sätena för mig själv på min rad, så jag bredde ut mig över alla. Ha, ha,ha. Såg en film på telefonen och sov en stund.

Landningen gick bra och eftersom jag reser utan incheckat bagage så begav jag mig till utgången och pendeltåget. Köpte biljett i automaten €12,50 som jag hoppades skulle täcka alla resor jag skulle behöva göra. Först var det flygplats shuttle, bytte till pendeltåg på stationen Antony. Åkte pendeltåg till Garde Du Nord, där bytte jag pendeltåg och åkte till Pigalle. Därifrån gick jag till Metrostationen och åkte Abbesses. Därifrån gick jag till mitt hotell. Allt bara flöt på. Det har aldrig hänt mig förut. Det brukar alltid vara något som strular. Men inte idag.
När jag hade checkat in på hotellet och vilat lite, utforskade jag närområdet runt hotellet, Montmartre. Vädret var okey, blåsigt men mest uppehåll tills det var dags för middag. Då stormade det och ösregnade. Jag skyndade mig ut från kyrkan in på närmaste matkrog. Det var en god måltid. Brasseriet som jag åt på hade en pianist som spelade vacker musik under tiden man åt. Tja det var vackert tills de andra matgästerna började sjunga med till musiken. Tja vad annat kan man säga att det i alla fall blev en unik och genuin matstund på det lilla (och trånga) franska brasseriet.