onsdag, januari 27, 2016

Monthly Makers januari tema: Avtryck

Jag hade tänkt att jobba med grafik den här månaden, men jag hittade inte mina linoliumknivar. Mycket irriterande och efter den nedslående insikten tappade jag all inspiration tills...en kollega på jobbet gav mig en helt annan bild av ordet avtryck: att lämna ett spår efter sig.

Det fick mig att obesökt tänka på min bonuslillasyster Anna och de spår hon har lämnat i mitt liv. Mitt bidrag denna månad blev tillsist ett textiltryck. Min bonuslillasyster fyllde 20 år den 15 januari och till hennes stora dag gjorde jag en tavla. Bilden på nallen ritade hon när hon var 5 år gammal. Jag använde mig av ett naturblekt lintyg och svart textilfärg. Mönstret la jag i en tryckram och så stöpplade jag ut färgen över mallen. Ett enkelt hantverk, men det blev en kul present. (Dessutom är min bonussyter verkligen en person som har gjort ett stort avtryck i mitt liv. Att få se henne växa från 3,5 år hela vägen upp till 20 år sätter sina spår och jag är världens lyckligaste som får ha finaste Anna i mitt liv. )