fredag, januari 01, 2016

Backspegel 2015

Min allmänna känsla inför sammanfattningen av året, var att 2015 var ett ganska svårt och tufft år. Men efter att ha skrivit 2015 års backspegel, så kan jag konstatera att året visserligen inte har varit någon framgångssaga, men inte heller det katastrof år som jag först trodde. Många saker stal energi som: arvskifte, jobbiga möten, stresspåslag på jobbet och trötthet. Det hade kunnat gått åt skogen, men som tur var så fanns det ju gott om saker som vägde upp det negativa och tunga. Lärde känna Mia, Tina och Michaela mera under året, vänskaper som gav energi och glädje. Sommarsemestern var galet intensiv, men wow vilken resa det var! Monthly Makers projektet höll min kreativitet igång, liksom glaskursen och keramikkursen.  Det var inget pjåkigt år så här i efterhand!

BACKSPEGEL 2015

31/12 Nyåret firades in i Södertälje hos finaste sortens vän tillsammans med två lika fina vänner. Godaste champinjonrisotton serverades tillsammans med kyckling inlindad i lufttorkad skinka. Till efterrätt åt vi cheesecake med bärkompott. Förväntningar inför 2016 delades.

30/12 Speldag hemma hos Tea. Eftermiddagen inleddes med ungsstekt Röding/Fjällöring med kokt potatis och hjortronsås, följt av spelen: Niagarafallet, Rödatråden och frågespelet MIG.

29-30/12 "Röja-i-hemmet-dagarna" gick av stapeln och dammsugaren rymdes äntligen i städskåpet igen efter att ha varit utanför bostadsmarknaden i två långa år.

29/12 Vinterpromenad i Alby med finaste sortens vän och kameran i högsta hugg. Vid Arlanda, på väg hem från Dalarna den 28:e kom den första snön.

24/12 Julafton klockan 19.00. Det årliga ljuset tändes för alla ensamma, utsatta offer och överlevare. Tanke och bön förenades med en önskan om trygghet och frid för alla.

23-28/12 Årets julresa med familjen gick till Dalarna och Bjurs, allt enligt traditionen. God mat, lagomt mycket gnissel och gnabb, bordsgemenskap, stiftgårdslunch, kyrkobesök, kattmys, vackra fotovyer, lite tårar, mycket glädje, "sms-förlåt", filmnätter med bonussyrran, lite för mycket förkylningsastma och så julklappar och gran förstås. En alldeles fin jul med andra ord.

21/12 20-års jubileum för det traditions tyngda pepparkaksbaket med familjen Axelsson. Tänk vad tiden går.
20/12 Lars-Göran predikade en sista gång som anställd pastor i Folkungakyrkan, om vad hoppet i Jesus leder till. Lunchhäng på Söder och "This is Christmas" konsert tillsammans med Hillsong Church och finaste vännerna. Kramade Anna i publikhavet!

17/12 Afterwork med Ingrid och Mia på trevlig restaurang.

12/12 Julbord på Flottsbro tillsammans med familjerna Svensson. Sillen var julbordets vinnare och de vackra desserterna.

9/12 Fantastiska Jan borrade och satte upp krok i taket för min nya egentillverkade lampa.

6/12 Var på Cirkus och såg Kristina från Duvemåla tillsammans med Tant Elisabet. En mycket trevlig kväll och en väldigt fin födelsedagspresent!

5/12 Bakade mängder av pepparkakor tillsammans med Tina och Mia. Vi hade fler pepparkaksformar än vad bordets storlek tillät. Det var fantastiskt komiskt.

4/12 Sista keramikkurstillfället för den här terminen. Tog hem min blomkruka "Mistral" och planterade en blå amaryllis i den. Den blev senare en av julklapparna.

1/12 Botkyrka bjöd på halvdan vinterfest med matlåda, på bästa födelsedagstiden. Kompisar skickade födelsedags sms och så födelsedagsfikade jag hemma hos Axelssons.

27/11 Jag köpte mig en hembygdsdräkt från Norrbotten på Blocket. 5 års letande var över!

16-29/11 November månad var den stora sjukdoms månaden. Drog på mig förkylning efter förkylning med astma som följdsjukdom. Men när jag tillfrisknade sydde jag nya julgardiner till köket och satte upp en orangefärgad "kompis-tavel-vägg", i sovdelen av vardagsrummet.

17/11 Fick veta att jag var en av fem kollegor som får åka till Reggio i Italien på studieresa! Wow vilken glädje, mitt i sjukdomsperioden!

7/11 Den stora Paltkokardagen med kollegorna Ingrid och Mia!

6/11 Vann över Tina i Skip-bo!

2-6/11 Förkylningsvecka, var helt orkeslös och eländig. Orkade ingenting, tur att jag har många DVD filmer...

30/10 Janne i kyrkan begravdes. Jag minns honom som välkomnande och öppenhjärtig, en härlig personlighet.

30/10 Inflyttningsfest hos min vän. Glad att dela kvällen med vänner kring livssteg och mod. Det var en viktig och fin kväll.

23-25/10 How people grow helg med Lotta, Tea och Tina i mysigaste sommarhuset i Trosa. En helg av bordsgemenskap, växt, relationsbyggande, bön, bokläsning, promenader och god mat.

22/10 Jokkmokksdagarna i Huddinge, köpte årsförbrukning på glödkakor, fjällröding och renkött.

16/10 Träffade äntligen Chris igen, ett viktigt möte och härligt att återse henne. Behövde få återta min historia och samla ihop lösa trådar.

å2/10 Gerd och Göte var i stan. Vi spenderade det mesta av dagen på Fotografiska och åt lunch på deras restaurang. Utställningen: "Där barn sover" var så stark och skildrade barn på flykt undan krig och IS. Bytte keramikmuggar mot middag i Gamla Stan. En fantastisk dag, men det blåste iskallt!

25-27/9 Betonggjutarhelg och kattmys på Dalarö tillsammans med Mia på hennes lantställe. En fantastisk helg och välbehövlig vila från stress och arbetsbörda på jobbet.

18/9 Uppsaladag med Tea med stadsbiblioteksbesök och shopping. Köpte hörlurar och lyssnade på talboken Eragon mest hela dagen!

4-6/9 Besökte Roine och Marice i deras sommarstuga. Filmkvällar, marknader, regn och god mat sammanfattar helgen.

29/8 Speldag och retreat på Åland med Tina och Tea. Solen sken värmande, samtalen gick på djupet och livet delades med varandra under bön och Bibelläsning, tjärtabletter, lakrits och sisu köptes in, Rummy spelades och många skratt hördes under dagen.

22/8 Bröllopsdag och fest för Per och Emma. Storslagen buffé och trevligt sällskap.

20/8 Har bott i Stockholm i 20 år. Missade att fira detta storslagna. :)

10/8 Allas älskade katt Mistral fick somna in idag. Älskade den katten. Hon var verkligen speciell och kände alltid på sig när man behövde henne. Finare katt har aldrig funnits.

9/8 Elfsborg spelar match och vi var där, Lars-Göran, Anna och jag. Satt och messade med motståndarlagets största fans, bästa sortens kollega på jobbet (som var där med sin familj). Matchen slutade oavgjort, så vi kunde obesvärat prata med varandra på jobbet måndagen där på.

7/8-15/7 Spanienresan med bästa resesällskapet Kalle. Vi passerade och såg fantastiska städer, byar och natrureservat: Madrid, Avila, Salamanca, Porto, Santiago, Pontevedra, Cies, A Coruna, Lugo, Navia, Ariondas, Europatopparna med bergen, sjöarna och kossorna, Santanter, Altamira Comillias, San Sebastian och cykelloppet Classica San Sebastial, Pamplona och tillbaka till Madrid. En lång men fantastisk resa, bitvis lite varmt och regnigt vid badorterna.


3/4 One Life konserten, jag delade min livsberättelse där både i ord och genom min konst. Grym dag! Min väninna Cissi kom från Uppsala och besökte mig i samband med konserten.
8-13/7 Församlingsläger på Näset med Folkungakyrkan. Regnigt, kreativt, gemenskapsbyggande, roligt, mysigt och alldeles, alldeles underbart. Badade mycket trots regnet och kylan i sjön. Bodde gjorde jag hemma hos Tinas trevliga familj i Falun. En extranatt spenderades med hennes fina familj och jag lärde mig spela Skip-bo. Bilresan hem till stan gick via ett varv runt Siljan och ett besök på dollar store.

3-5/7 Terapi helg hos bästa terapeuten i världen.

2/7 Afterwork med trevligaste kollegorna

1/7 Fika hemma hos mig med Slöjd-Lotta, mysigaste fikat i år.

19-20/6 Teahäng pga regn och bristande ork firades den traditionstyngda midsommaraftonen inomhus över flertalet brädspel och god mat. Dagen efter började okristligt tidigt med en färd till Torpkonferensen, där vi hakade ihop med Tina. Bästa missionsmötet på länge hanns med innan lunch och seminariumtid.

12/6 Tea 40 år. Fantastisk meny, bästa sällskapet,  trevligaste festen ever och bästa bönen...

8-10/6 Ågesta folkhögskola och rakukurs, tillsammans med ett härligt gäng elever och bästa sortens lärare och mysigaste husmodern. Träffade min bror och livet kraschade liksom en hare som raserade hela min värld. Bästa keramikfröken Anne skrapade ihop resterna av mig, skickade ut mig för att köpa glass och livet kunde återgå till det normala igen. Fick med mig massor av fina minnen och saker från kursen.

9/5 EFKs årskonferens.


28/3 Crafternoon-tea, ett kreativt teparty med cupcakes och trevligaste sortens vänner. :)

1/3- 26/2 Gerd 50 år. Bodde på hotell och åt godaste frukostbuffén varje morgon och hängde sedan med Ger, familjen och förkyld Göte. Födelsedagsfirandet gick i engelsk ton med afternoon tea och middag på kulturens hus.

29/1 Sista Feelgood samtalet med Christer. Lärde ut luffarslöjd och sammanfattade samtalen för Eva. Det var ett viktigt möte och enastående roligt att slöjda ihop med en psykolog. Han var mycket tapper!

16/1 Big bang theory dag med Tea. Kunde inte varit en bättre dag, bjöd hem Tina för att spela spel på kvällen och dela sparrispizzans succé med oss.

15/1 Firade bästa bonussyrrans födelsedag, 19 år obegripligt vad tiden går.

9/1 Spontanslöjd med Fia på Suptopia. Fantastiskt trevligt varje gång. Önskar bara att det skedde oftare.

2/1 Palle begravdes. Inte alls så tokigt.

31/1 Nyår firades med vänner i Alby. God mat, twist och nyårsdikt från skansen och såklart storslaget gratisfyrverkeri i förorten.