tisdag, augusti 25, 2015

Vad kännetecknar ett framgångsrikt liv?

Min sommar har varit bra på alla sätt och vis, med tre undantag. Min spärrmarkering tas bort i augusti, arvskiftet är inte klart och jag ifrågasätter om mitt liv är framgångsrikt.
Enligt EU finns det 8 nycklar till ett framgångsrikt liv:
1. Kommunikation på modersmålet.
2. Kommunikation på främmande språk.
3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens.
4. Digital kompetens.
5. Lära att lära.
6. Social och medborgerlig kompetens.
7. Initiativförmåga och företagaranda.
8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.
Utifrån EU:s definition klarar jag mig väl hyggligt okey, når kanske inte upp till toppen på kriteriet matematiskt kunnande, grundläggande vetenskaplig- och teknisk kompetens och den digitala kompetensen sträcker sig inte så mycket längre än till bloggande och power point. Vet inte heller riktigt hur min företagaranda ser ut, men och andra sidan kan jag ju räkna ut vad jag är skyldig min resekamrat, vet en hel del vetenskapliga saker och jag kan sätta ihop en möbel från Ikea. Så hyggligt framgångsrik kan man väl ändå säga att jag är?
Det är bara det att när jag ser på mitt liv känner jag mig inte framgångsrik och lyckad. Vad har jag egentligen uppnått med mitt liv? Ett sätt att definiera framgång är: "Framgång är, om man definierar den, förverkligandet av en aktningsvärd överenskommelse. Framgång är olika för olika individer. För vissa, är en årsinkomst på 200 000 kronor en framgång, medan andra ser en miljon i årsinkomst som framgång". Jag vill gärna tro att jag är djupare än att pengar definierar mig som framgångsrik eller ej. Men ändå känner jag mig många gånger underlägsen de som tjänar mer än mig, så helt obetydligt är det inte för mig det där med pengar och framgång. Jag vet varifrån de tankarna kommer, såklart vet jag det. Som det mesta av skiten i mitt liv kommer det från min uppväxt och uppfostran. Jag fostrades in i en "framgångsrik värld", där jag var ständigt värdelös och misslyckad. Jag skulle aldrig klara mig på egen hand om jag bröt med familjen, sa man ständigt till mig. Jag präglades att tro att jag var värdelös och oframgångsrik oavsett hur mycket jag försökte vara till lags. Idag vet jag att de hade fel! Det är lätt att se med facit i hand, idag har jag ju ett jobb och en lön som är hyfsad, nej faktiskt är den väldigt bra. (Jag måste sluta förminska mig)! Så om framgång är att klara sig- då är jag framgångsrik!
Andra menar att jag är framgångsrik för att jag har överlevt min barndom. För att jag tagit mig ur övergrepp, kränkningar och hot. För att jag har läkt och vuxit som människa. För att jag har blivit en sådan varm och omtänksam människa mot alla odds. Och det är klart att det är en enorm bedrift att klara av allt det och samtidigt skaffa mig en utbildning och få drömjobbet och den där lönen som faktiskt är väldigt bra. Och utifrån den definitionen av framgång, så är jag väl också väldigt framgångsrik.
När känslorna inte hänger med förnuftet, finns det tack och lov metoder för att kravla sig fram till att nå ett framgångsrikt liv. Det är det fina med Google, där finns svaren på alla stora livsfrågor. Så hur når man ett framgångsrikt liv då? Tja, det är ganska enkelt faktiskt,  genom att skapa realistiska målsättningar och ha en positiv attityd. Det är så enkelt att jag helt enkelt måste prova det, en vacker dag.
"Målsättningar:
-Skapa realistiska målsättningar, det är en nödvändig faktor för att uppnå framgång. Om Du inte har realistiska målsättningar, hur kan veta när du nått din framgångsnivå? Alla målsättningar måste vara realistiska, kortsiktiga, mätbara och möjliga inom ramen för din egen förnimmelse.
Positiv attityd:
-Se möjligheter istället för omöjligheter i situationer du möter. Det är lättare sagt än gjort förstås. Men om du tror dig kunna eller inte tror dig kunna, kan faktiskt påverka hur det går".

Hittade förstås en jobbig lista med massa krav också:
  • Du måste gå upp tidigare än du vill. 
  • Du måste ringa samtalet du bävar inför. 
  • Du måste leda när ingen annan följer dig än. 
  • Du måste ge mer än du får tillbaka i nuläget. 
  • Du måste bry dig mer om andra än de bryr sig om dig. 
  • Du måste fortsätta kämpa när du redan är trött och vill ge upp. 
  • Du måste söka egna förklaringar och vägar även när du blir tillsagd att gilla läget. 
  • Du måste försöka, misslyckas och sedan försöka igen. 
  • Du måste klara orimliga deadlines och leverera enastående resultat. 
  • Du måste våga känna dig osäker och otrygg när spela säkert känns smartare. 
  • Du måste investera i dig själv även om ingen annan gör det. 
  • Du måste våga se ut som en idiot när du letar efter svar du inte har. 
  • Du måste finslipa detaljerna när det känns lättare att strunta i dem. 
  • Du måste leverera resultat fastän du kan komma undan med en ursäkt. 
  • Du måste springa fortare fastän du redan är andfådd. 
  • Du måste våga misslyckas och se ut som en idiot. 
  • Du måste vara snäll mot människor som varit elaka mot dig. 
  • Du måste ta ansvar för dina handlingar även när saker går åt skogen. 
  • Du måste fortsätta mot ditt mål oavsett vad som står i vägen. (Källa:Va.se)
Utifrån ovanstående lista på grejer man måste prestera för att bli framgångsrik, vet jag inte längre om jag vill bli framgångsrik. Överväger att nöja mig med mitt mediokra liv.