onsdag, augusti 26, 2015

Städningens fem S.

Jag tänker att den här strukturen, de fem S:en, kan hjälpa mig i min städning och strävan att hålla ordning i mitt hem:

1. SORTERA
Det här läget gäller det att rensa bort allt som man inte behöver i ett rum. Vi har en massa saker som bara är skräp som egentligen bara skymmer det vi letar efter. Det går åt så mycket tid att leta efter saker som man inte vet var de är. Här handlar det om att göra begränsningar, vad ska slängas och vad ska man ha kvar. Man kan sortera upp sakerna som finns i tre olika högar: Det nödvändiga är den första högen och det är det som man absolut ska ha kvar, sen kommer tveksamma högen och till sist onödiga högen. Allt som ska till förrådet eller till något annat rum tar man dit och det som ska till återvinning tar man dit. Ta bort alla saker som man inte tycker om, saker som påminner en om tråkiga minnen och som gör att man egentligen bara mår dåligt. Jag tror det är viktigt att ha saker runt omkring sig som är känslomässigt neutrala. Det är vi själva som väljer vad vi vill ha i vårt hem, inte andra människor. Det handlar också om att spara utrymme när man sorterar. När man har sorterat ut saker som har tagit onödig plats, kan man använda den platsen till något annat.

2. STRUKTURERA
I det här steget handlar det om att organisera sakerna, som man ska ha kvar i rummet. Kanske flytta möbler så att det blir en bättre planering och se till att allt har en plats samt att allt är på sin plats. Man kan behöva hitta olika förvarningslösningar som verkligen fungerar i praktiken, så att man har en plats för allt. Det är väldigt viktigt att hitta det som känns bra och logiskt för en själv, ge dig själv tid att utforma en ordning som funkar för dig!

3. STÄDA
 Nu har vi kommit till nästa punkt, städa. Syftet med att städa är att det ska bli rent, därför att i ett rent rum kan man känna trivsel. Eftersom man har skapat ordning och reda i de ovan nämnda stegen, så tar det inte så lång tid att städa varje gång. Det blir väldigt smidigt att underhålla. Det kan vara en hjälp att skriva enkel lista som hjälper en när man skall städa:
1. Släng allt skräp.
2. Lägg tillbaka alla saker i det rum de skall vara, sortera sedan in sakerna på rätt plats.
3. Ta ut mattor och filtar, kuddar och täcken för vädring.
4. Samla ihop tvätt och lägg det i tvättkorgen.
5. Dammtorka alla möbler och hyllor.
6. Dammsug och våttorka golvet.
7. Bädda rent i sängen.
8. Lägg ut mattorna mm.

4. STANDARDISERA
För att det ska vara ordning och reda hemma, som standard, kan man ha hjälp utav ett enkelt schema där det står vad man ska göra och ungefär när det behöver göras. Det är annars lätt att man missar att göra det man ska göra och håller det på ett tag, så har man tappat hela ordningen och får börja om från början. Det är bra att ha ett års schema och ett veckoschema så man inte glömmer någonting.

ÅRS SCHEMA:
I ett års schemat, bestämmer man hur ofta man behöver göra saker, hur mycket ordning och reda man vill ha. Om man bestämmer sig för att tvätta fönsterna 2 gånger per år, kan man föra in att man gör det varje höst och varje vår. Detsamma gör man med allt annat som man ska göra regelbundet varje år.

VECKOSCHEMA:
Det man ska göra varje vecka kan man ha en whiteboard tavla till, då kan man få en översikt över alla sysslor på ett enkelt sätt.

5. SKAPA VANA
Det sista S:et handlar om att man ska hålla ordning och reda i längden, att man helt enkelt ska jobba in sig i  5S-tänket, så det blir en vana att ha ordning. Jag tror att den största boven i mitt hem är att jag har alldeles för mycket saker. Det är saker som jag inte alls behöver, men ändå har ståendes eller liggandes över hela min bostad. Att ha för mycket saker gör att miljön blir rörig och stökig i onödan och det gör att jag tappar den struktur jag behöver, för att det ska bli enkelt att hålla koncentrationen på rätt saker. Det tar också mycket tid för mig att leta efter saker, bland alla mina saker som kan vara bra att ha. En regel som jag skulle vilja följa är att inte äga någonting, som jag inte kan ta hand om. Det påverkar mig väldigt negativt att behöva se saker som jag ska göra någon gång i framtiden, kanske tar det mer energi att gå omkring och se oordningen, än att reda ut det på en gång. Jag vill sträva efter att ha mer ordning och reda i mitt hem.