lördag, april 11, 2015

Måluppföljning mars

Ekonomi:
Eftersom jag har varit Sjuk/Skadefrånvarande tre veckor av fyra den här månaden så har ekonomin inte varit lysande den här månaden. En tröst är att AFA har beslutat att min skada var en arbetsskada och att jag beviljats ersättning som skall betalas ut, osäkert dock när.  
  • Jag har därför inte ökat mitt kapitalsparande till 3000 kr/månad den här månaden heller, det är något jag bör göra framöver.
  • Nu har mitt sparande ett mål, det blir en resa till Spanien och Portugal i sommar. Har kunnat lägga undan 1500 kr denna månad.
  • Fick reda på att jag fått 900 kr i restskatt, det är roligare att få tillbaka pengar...
  • Jag har inte köpt tyg till drapperi i arbetsrum, vardagsrumsgardiner och sideboard, pga. övriga investeringar som jag gjort. Jag har heller inte köpt verktyg till träslöjden. 
Jobbet:
-Jag har sänkt min ambition utan att bli en dålig pedagog, det har faktiskt gott ganska bra.
  • Jag har lagt viss tid på att sammanfatta getingprojektet, min barnfria tid har inte riktigt räckt till så jag har använt dyrbar fritid till detta. Det får jag rätta till nästa månad. Balansen mellan jobb och fritid är fortfarande lite bräckligt, fritidslistan hjälper mig att investera tid på icke jobbrelaterade saker. Det är bra för mig! 
Kroppen:
- Jag behöver sänka min stressnivå i kroppen och hjälpa kroppen slappna av, jag skulle må bra av att gå ner i vikt.
  • Hålla en jämn dygnsrytm hela veckan, hela året. Det har jag inte klarat fullt ut än. Jag måste verkligen ta tag i detta problem.
  • Inte ta med mig jobbet hem eller in i relationer. Det klarar jag bra nu.
  • Minska sockerintaget, fortfarande inte stor framgång där. Tar tag i problemet igen.
  • Min arbetsskada satte stopp för Yogaträningen, men ska ta tag i det igen när läget så tillåter det. Behöver också köpa en baddräkt så att jag kan komma igång med simning. 
  •  Appen "S health" hjälper mig att komma igång med rutiner kring promenader, men jag kan verkligen lägga mer tid på att röra på mig ute i naturen. Jag gillar ju det, har bara svårt att komma mig för.
  • Träna regelbundet...hm...jag har börjat träna, men jag är inte framme på en regelbunden nivå än på grund av sjukdomar och skador.
Själen:
    - Jag mår bra just nu, det är skönt med dessa perioder av okomplicerat "Svensson liv" när jag känner att jag är som alla andra.
    • Behöver en period av aktiv vila, för att återhämta mig efter One Life projektet och påskens allmänna flängande. 
    Fritid:
    - Fortsätter avsätta "egentid" i almanackan varje vecka, helig tid för roliga saker som är bra för mig och som jag tycker om.  
    • Monthly Makers är projekt jag gillar att lägga ner tid på, den här månaden kunde jag dessutom kombinera Monthly Makers med mitt One Life projekt, eftersom materialet jag arbetade med var gemensamt. Jag fick hedersomnämnande i mars månads samlingsinlägg Monthly MakersMen det var One Life projektet som fick mest av min kreativa skapartid, det blev ett väldigt lyckat konstprojekt. Ett konstverk i fem delar som berörde och väckte känslor.
    • Glaskursen gick inte så bra. Projekten jag jobbade med kraschade, så jag får ta nya tag...På Pinterest har jag hittat trevliga modeller jag vill prova på...
    •  Crafternoon-tea var ett lyckat event, ser fram emot att anordna nästa. 
    Vänner:
    -Vänskapsrelationer är viktiga att vårda och förtjänar en egen punkt.
    • Slöjda mer tillsammans med vänner och annat trevligt knytt. Jag anordnade Crafternoon tea med vänner från mina olika nätverk, det blev ett otroligt trevligt event. Även om jag inte hann klart allt i optimal tid, så trivdes mina gäster och det blev ett trevligt slöjdevent.
    • Mitt mål är att lära känna en ny person under året och utveckla den relationen. Vår vänskap har fördjupats och fler träffar är inplanerade.
    Miljö:
    -Återvinning och hållbarhet.
    • Äta mer ekologiskt och bara köpa ekologiskt kött. Jag har ätit mer vegetarisk kost, eftersom inkomsten varit lägre den här månaden, samt ätit kötträtter från frysen eller när jag blivit bjuden.
    • Återvinna mer, rensa och skänka bort saker i större utsträckning. Jag har mest återvunnit tyger den här månaden i mitt skapande kring One Life. Har inte rensat ur något. Köpte ett cupcakefat på Myrorna för 25 kr.
    • Jag har övergått till miljömärkta rengöringsmedel, när de gamla flaskorna har tagit slut har jag övergått till miljövänliga produkter. Just nu är Gysinge linsåpa min favorit, fungerar till allt.
    • Jag har skaffat diskpropp till sköljvasken, men slarvar fortfarande och sköljer under rinnande vatten i stor utsträckning.