torsdag, januari 02, 2014

Ett nytt år medför nya möjligheter.



Vissa saker man läser på nätet är för bra för att inte adoptera! Jag har ju haft som tradition ett par år att skriva backspegel på hur året som gått har varit, men en vän till mig skriver om hur hon vill att året som kommer skall bli och det är ju hur mycket smartare som helst. Så jag tänker sno idén rakt av, men målen kommer att vara mina egna, för man kan ju inte leva någon annans liv även om det ibland känns frestande...

Mål för mitt liv 2014

Kroppen:
- Röra på mig systematiskt och regelbundet varje vecka. Lägga tid på det.
- Äta och sova regelbundet, vara snäll mot mig själv.
- Sluta bita på naglarna.

Själen:
- Återhämta mig, komma ikapp mig själv.
- Ägna tid åt skapande och kreativitet. Sätta igång min verkstad och ateljé. Fotografera och vara ute i naturen.
- Terapi när jag behöver det.

Vänner:
- Ta tid för mina vänner, fördjupa de relationer jag har och försöka fånga upp några vänner som jag inte träffar så ofta.

Rekreation:
- Rensa upp i odlingslotten, fixa den fin, så frön och plantera.
- Köpa nytt tält för pengar jag fick när jag fyllde år, göra korta campingturer på helger under våren-sommaren-hösten.
- Åka på min drömresa, som i år går till: Sardinien och Korsika. Första veckan tillsammans med bonusfamiljen och vi kommer att hänga på Sardinien. Det skall bli så kul! Efter det skall jag resa runt på egen hand runt på öarna i lagom takt. Det känns spännande och lite pirrigt.

Ekonomi:
- Kapitalförsäkringen står för det långsiktiga sparandet, med 3000kr/mån. Spara 3000 kr/månad på special sparkontot, för att finansiera drömresan bland annat.
- Investeringar jag behöver eller önskar göra: Skena till taket, vardagsrumsmatta, hjul till soffbordet, en låg sideboard/multimediabänk i ek, ny TV, ny teflonkastrull.

Lägenheten:
- Ställa i ordning arbetsrummet/ateljén, köpa in figursåg och en del verktyg framför allt en bandkniv och skedknivar i olika storlekar och en yxa. Sätta upp en skena i taket och vid sängen, sy ett drapperi.
- Diska varje dag, städa och tvätta varje vecka, dammtorka en gång i månaden.

Jobb:
- Avsluta mitt gamla jobb på ett bra sätt, med huvudet högt och försöka knuffa bort känslan av att ha misslyckats. Det finns många anledningar till att det inte funkade för mig och allt beror inte på mig. Skall hitta vila i det och minnas de goda stunderna.
- Börja mitt nya jobb, utvilad och nyfiken på att lära mig något nytt. Lägga mig på en rimlig ambitionsnivå som jag klarar av att hantera, utan att få stresspåslag. Ha kul och se det goda runtomkring mig. Vara en förebild för barnen och för kollegor.

Kyrkan:
- Ta en paus från det regelbundna görandet, för att jag behöver återhämta mig. Satsa på en del punktinsatser istället.