lördag, december 15, 2012

Ett nytt steg i livet

Den 10 december, sa jag upp mig från mitt jobb. Det har jag aldrig gjort förut, det känns omtumlande och väldigt bra på samma gång. Det är ett beslut som har mognat fram sedan en tid tillbaka och jag är glad för att jag har tagit det här steget, för jag tror att det är det bästa för mig. Och i förlängningen också det som är bäst för min arbetsplats.

När jag började på mitt jobb var jag en ganska skör människa. Jag kom dit efter en långtidssjukskrivning och med mig hade jag en ryggsäck med massa negativa erfarenheter, misslyckanden och trauman från min uppväxt, men min nya arbetsplats välkomnade mig som en av dem och jag växte som människa och som pedagog.

Jag har haft förmånen att arbeta i fantastiska arbetslag under min tid på förskolan, det har format mig till den pedagog jag är idag. Några har jag jobbat närmare med och andra har jag bara flyktigt pratat med i korridorer, fikarum och i reflektionsgrupper. Mina kollegor har berört mitt liv, var och en, på olika sätt. Jag har fantastiskt många pedagoger på min förskola, som jag ser upp till och beundrar, som jag har lärt mig nya saker av, varje dag, i varje möte och i varje reflektion. Jag har erövrat med deras hjälp en barnsyn, ett förhållningssätt till material och miljö på ett sätt som jag aldrig ens kunde drömma om att jag skulle erövra och bli skicklig i. Jag har börjat närma mig en förståelse för pedagogisk dokumentation och hur det redskapet kan berika och fördjupa verksamheten, tack vare att jag har fått vara med och driva spännande projekt tillsammans med några av mina kollegor. Och jag hoppas att jag också har bidragit till att berika och utveckla dem och verksamheten på min förskola, att jag inte bara har varit en parasit som har tagit emot och utvecklats på andras bekostnad.

När jag lämnar min förskola, så är jag inte längre samma person som jag var när jag kom. Min ryggsäck är inte bara fylld med negativa erfarenheter, misslyckanden och trauman längre. Den är fylld av skatter och juveler, relationer, möten och erfarenheter från min tid på förskolan. Min förskola är en arbetsplats som jag är stolt över. Jag är glad över den utveckling vi är mitt uppe i och den utveckling vi redan har lagt bakom oss. Det kommer att ske många spännande saker på min förskola framöver, det är jag helt övertygad om. För vi har en engagerad och drivande chef, en pedagogisk utvecklande resurs i vår pedagogista, resursstarka och entusiastiska pedagoger och helt fantastiska barn, framtiden för min förskola är ljus.

Jag kommer att sakna många, både barn och kollegor, samtidigt som jag ser fram emot de nya utmaningarna som min nya arbetsplats kommer att erbjuda mig. Det är både sorgligt och roligt på samma gång, en mycket märklig känsla. Jag kommer ofta att tänka tillbaka på min tid här på förskolan och så kommer jag säga på mitt nya jobb: ”att på min förra förskola, så gjorde vi så här, där tänkte vi så här…” För vi gör så otroligt bra saker här och vi tänker så himla rätt i pedagogiska frågor och utvecklingsmål.

Min tid på min gamla förskola har format mig som pedagog, jag kommer alltid att vara tacksam för det och förvalta den gåvan i mina framtida jobb. Jag önskar min gamla förskola allt gott och lycka till i framtiden och jag hoppas att tiden på min nya förskola skall vara lika lyckosam.