måndag, november 12, 2012

Sista dagen=Shoppingdagen

Innan jag började min shoppingdag fanns det faktiskt två saker jag ville hinna med. Två besök, i två olika kyrkor, Tempelplatsens kyrka och Fridens kapell. Tempelplatsens kyrka är insprängdi berget och är en av de populäraste sevärdheterna i Helsingfors. Kyrkan invigdes 1969 är ritad av arkitekterna Timo och Tuomo Suomalainen. Fridens kapell är också intressant att besöka och ligger på Narinkens torg i Kampen, mitt i stadens jäkt, finns ett kapell som fungerar som en plats både för stilla stunder och samtal. I kapellet i Kampen ordnas det inte gudstjänster eller församlingsförrättningar, utan enkla tillställningar som kan sporra människorna att stilla sig. Kapellet blev färdigt på våren 2012 och det har ritats av arkitektbyrån K2S Oy. Huvudplanerare är arkitekt Mikko Summanen.
Sen shoppade jag resten av dagen, åt god mat på Fazer cafe (räksmörgås) och fikade efterrätten på anrika Engla (chokladkaka och te). Fönstershoppade dock mest i övrigt, det var faktiskt bara på Muminshoppen (Muminpepparkaksformar)och mataffären(te och finskt godis)som jag handlade något. Nej, jag köpte en julgranskula på Stockmann också och Finrexin på Apoteket, det höll jag på att glömma. Sedan tog jag dyra Finnairs flygbuss till flygplatsen, för tidtabellen för lokaltrafiken var väldigt svår att läsa. Var på flygplatsen i väldigt god tid och kunde se en film innan det var dags att borda planet och åka hem. Men lite kaos hann jag med också, som att jag glömde min väska i securita området (jag kom dock ganska snabbt på att jag inte hade väskan med mig) Sedan kom jag på alldeles försen,t att jag borde köpa något att äta. Men allt gick trots allt bra, väskan låg kvar och väntade på mig, jag fick med mig mat att äta på planet, jag kom med planet och resan hem gick bra.