fredag, november 09, 2012

Helsingfors, dag 1 av 4

Det blev stressigt på Arlanda och jag höll på att missa mitt flyg. Jag var där i god tid 1,5 timmar innan avgång och allt gick bra i incheckningen, men efter en stund upptäckte jag att jag hade glömt mobilen i securitas området. Så jag sprang tillbaka dit och de hade hittat min mobil men hunnit låsa in den på kontoret och det tog 20 minuter innan han kom tillbaka med mobilen. Och så kom jag på att det vore bra om jag köpte något att äta och jag hade god tid på mig, trodde jag, men jag måste ha kollat fel på klockan för plötsligt hör jag att min gate stänger. Så lite panikartat sprang jag mot gaten och hann precis innan de släckte ner inchekningen. Vad läskigt det var, men väl ombord på planet så fick jag god tid på mig för att varva ner eftersom tankningen av planet blev försenat med 30 minuter. Själva flygresan gick fort och väl framme på flygplatsen i Helsingfors så hittade jag turistinformationen snabbt och kunde köpa dagbiljett till lokaltrafiken. Buss 615 tog mig hela vägen in till Helsingfors, där jag bytte färdmedel till trevliga spårvagn nr 4 som tog mig till mitt vandrarhem (jag chansade rätt på riktningen).Gick av på stationen Vyökatu och promenerade ner till Euorhostel. Mitt rum låg på våning 2, rum 209, säng 1 A. Där skulle jag bo i tre nätter. Jag delade rum med en kinesiska som tillbringade sin vecka i Helsingfors med att surfa på Internet, hon lämnade aldrig rummet i stort sett. När jag frågade henne vad hon hade sett av Helsingfors så sa hon att hon hade åkt hit direkt från flygplatsen och bara sett det som flygbussen och spårvagnen körde förbi. Så kan man också turista i en ny stad, men jag var där för att se och uppleva Helsingfors.
Första dagen åkte jag mycket spårvagn, eftersom jag hade dagbiljett och såg därför mycket av Helsingfors. Men efter en stunds sightseeing, åkte jag ut till Sea Life och tittade på akvariefiskar i stor skala. Det var lite trevligt och fram för allt var det inomhus, det var nämligen en väldigt kall och blåsig första dag. Efter akvariet åkte jag tillbaka till vandrarhemmet och åt kvällsmat, såg en film och somnade gott.