söndag, oktober 07, 2012

Jag har sett mig om i världen med hjälp av Google

Idag har det varit en helt vanlig dag i mitt liv, ganska händelselös med andra ord. Mycket som jag borde ha gjort har fått stå tillbaka för saker jag inte nödvändigtvis borde ha ägnat min tid åt. Men gjort är gjort och dagen närmar sig sitt slut. Jag har i alla fall sett mig om i världen med hjälp av Google.
Jag vill åka till Cook Island, men det kostar just nu för mycket pengar. Så jag beställde en resa till Helsingfors istället, billig resa och boende, mycket stort kulturutbud, tjärtabletter, Muminte, Marimekko, fantastiska konstmuseer och vackra kyrkor. Om man får allt det för 660 kr, vem vill då till en tropisk ö en grå november helg? Okey, mitt hjärta suktar efter det där korallgröna havet, de vita stränderna och palmerna. Det hade suttit fint med ett fett bankkonto, men verkligheten ser lite annorlunda ut och jag drömmer ju om Sardinien när jag fyller 40. Så i det perspektivet så duger Helsingfors bra som resmål den här gången. Jag ser faktiskt fram emot min fredag till måndag resa till Helsingfors. Jag har velat åka dit ända sedan Rysslandsresan 2005, då Friidrotts-VM stoppade resplanerna. Den gången var allt boende fullbokat och vi tvingades resa hem via Åbo. Fast nu skall jag alltså få åka dit, spännande! Jag kommer att bo på vandrarhem i hamnen, därifrån kan man åka spårvagn eller promenera 15 minuter in till centrum (det tar nog en halvtimme för mig för jag brukar alltid gå vilse lite innan jag kommer fram. Och det går alltid bättre från stället in till centrum än tvärt om).

Misstänker dock att väderleken inte är tropisk som på Cook Island, det är nog troligtvis lite kallare än i staden där jag bor. Men det skall nog gå bra, ty jag köpte både täckbyxor och vinterjacka förra året, så jag är väldigt bra utrustad för att tackla nordiskt väder. Men det vore ju trevligt om det inte regnar varje dag, som november månad har en tendens att göra hemma i Sverige.