tisdag, maj 29, 2012

I stället för dig!

Läste en bok idag som kastade mig 28 år tillbaka i tiden. Till en tid som var ond och jag var där mitt i det. Borde ha lagt ifrån mig boken. Det hade jag också gjort om jag hade vetat. Det blev för många paralleller i boken till mitt eget liv. Vilket resulterade i en deppkväll som inte var ett dugg kreativ, bara fylld med ångest och psykosomatisk ensamhet. Det var länge sedan jag hade en backflash av det här slaget. Det tog tid att ta sig tillbaka till verkligheten igen och stabilisera ångesten. Men det gick! Det gör det alltid. Med lite hjälp. Blev påmind i kväll om en gammal metod: rita före och efter bilder. Mycket blir lättare då.

 Men jag borde vara bättre på att förebygga sådana här situationer, jag vet ju egentligen vad jag skall undvika. Men ibland gör jag fel, det är oundvikligt. Till mitt försvar stod det inte på baksidan av pocketboken att den skulle var påträngande nära och påminna mig om min egen uppväxt och mitt gamla liv. Tröstar mig med att morgondagen kommer att bli bättre.