fredag, mars 16, 2012

Ett möte på tunnelbanan som fascinerade mig.

Lämnade min förort idag och tog tunnelbanan in till stan. Jag skulle på bio och se Mission Impossible, med en mycket god vän, vars fru ratat filmen. Själv säger jag ju aldrig nej till en action film. Any way, jag satt mitt emot en person som läste en bok och detta fångade mitt intresse. Jag var bara tvungen att prata med henne, trots att det nästan är förbjudet om man inte känner personen i fråga, sådan är kulturen på tunnelbanan. Det är bara tiggare,  alkohol- eller drogpåverkade personer samt en hel del andra udda personer som korsar den outalade gränsen. Bokläserskan satt och läste en bok som jag själv har i min bokhylla, nämligen Drakens Återkomst en fantasy roman av Robert Jordan. Det är ju inte helt oväntat att möta någon som läser den fantastiska fantasy serien på tunnelbanan, det som var ovanligt i det här fallet var hennes ålder. Damen var nämligen 86 år gammal och det var det som väckte min nyfikenhet. Jag var bara tvungen att få veta hur det kom sig att hon läste denna fantastiska fantasy roman. Hon berättade att hon hade fått låna den av sitt barnbarn, för hon ville så gärna följa med i ungdomsvärlden och förstå vad ungdomarna pratade om. Hon berättade dock att det var svårt att identifiera sig med den där fantasy världen, hennes vänninor och hon brukar bara dricka stillsamt te och inte slåss och härja som de gör i boken. Det är mycket slagsmål i de där böckerna förstår du sa hon med eftertryck. Och jag förstår, jag läser själv böckerna med stor behållning. Det är alltid glädjande att stöta på likasinnade och att en 86 åring läser fantasy romaner är hoppfullt.