fredag, juli 01, 2011

Transformation 2011-från ryggsäck till resväska

Förra året hade vi en konferens i vår kyrka som hette Transformation 2010, jag deltog inte alls men målet för konferensen var att människor skulle få möta Gud, förändra sina liv och bli mer lika Jesus. Egentligen är det snudd på hädelse att jämföra mitt liv och det jag går igenom just nu med vad folk fick möta på konferensen, men eftersom jag inte har någon skam i kroppen gör jag jämförelsen i alla fall.

Det hände något i mig när jag gick från att vara ryggsäcks turist, till att bli resväske turist. Det känns inte helt rätt. Jag känner mig gammal (och det är för tidigt för att vara en 40 års kris så det måste ha ett samband med väskbytet.) Jag kan förstå det praktiska med att släpa runt på en resväska med hjul framför att kånka runt på en ryggsäck:
1. Man får i mer grejer (man kan ha med sig två par skor utan problem)
2. När man bränner sig på ryggen och får vattenblåsor, så gör det inte hysteriskt ont att bära runt på packningen.
3. Man kan hålla betydligt bättre ordning på sakerna.
4. Kläderna blir inte lika skrynkliga.
5. Man kan shoppa mera, eftersom man faktiskt har utrymmer över i väskan.

Allt ser ju bra ut på pappret, men jag blev helt transformerad så fort jag började packa i den där resväskan. När jag fortfarande var ryggsäcks turisten packade jag Kamera, 7 t-shirts, 3 shorts, 1 par långbyxor, 7 underkläder, 1 varm tröja, 1 liten handduk, 1 lång kjol för kyrkobesök i fromma katolska/ortodoxa kyrkor, nessesär och medicinpåse. Det var allt. Nu, när jag blivit resväsketypen har jag istället packat 10 söta blusar, 2 par långbyxor, 3 kjolar, 1 varm tröja, 1 jacka, regnställ, paraply, 1 par skor, Bibel, böcker, teckningsgrejer, handduk (den största), medicinpåse, nessesär, sminkväska, div kablar, DVD filmer, dator, Ipod, kamera,Yoga och Pilates skivorna till träning, min rosa yogamatta. (Jag har till och med växlat pengar i förväg). Man får ner hur mycket saker som helst i en resväska jämfört med en ryggsäck på 40 liter. Och  vad hände med min bekväma t-shirts lock? Fem veckor i USA iklädd blusar och smink, ni ser också mitt förfall va? Antingen är den här transformationen ett tecken på att jag plötsligt klivit över vuxensträcket, fått den där för tidiga 40 årskrisen, blivit fåfäng eller bara skvatt galen. Jag lutar åt skvatt galen. Men när jag fyller 40 vill jag tracka i Grand Canyon med en liten rygga och bo på vandrarhemmet längst ner i ravinen.