söndag, juli 10, 2011

Long Drive, dag 8


Idag var det en resdag igen, min chaufför körde mig från Reno till Salt Lake City, en resa som skulle ta 9 timmar i maxfart. Vi körde inte maxfart hela resan, ni skall snart få höra varför. Mitt jobb som GPS läsare var mycket hårt under den här delen av vår resa, efter 720 km skulle min chaufför hålla till höger. Men vi såg fina vyer längs vägen och undvek nätt och jämt bensin stopp. Vi körde på rött och med lysande bensinlampa i 90 km, eftersom motorvägen vi körde på bara bestod av saltöken och diverse små amerikansk hålor utan service. Men efter att ha tillkallat alla tillgängliga högre makter dök det till sist upp en bensinmack 35 km före GPSens hänvisning. Tack och lov, stämningen i bilen höjdes markant och den tidigare tystnaden förbyttes till suckar av lättnad och skojfriska skämt. Min chaufför körde mycket bensinsnålt dessa sista 90 km för att vi skulle klara oss fram till macken, han var mycket duktig på detta. Det blev en lång dag i bilen, vi startade kl. 9.00 och var framme kl. 20.00, så vi hann i stort sätt bara med en middag och en dålig film på TV innan vi somnade.