torsdag, april 21, 2011

Påskmåltid och socialprövning

Idag har jag varit på min första påskmåltid. Ja, eller det beror på hur man räknar. Det är ju inte så att jag aldrig har ätit påskmat förut, för det har jag ju. Mina vänner i min kyrka, har som tradition att fira påskmåltid som Jesus gjorde på sin tid och som judar i allmänhet håller påskmåltid än idag. Bittra örter, vinbägare, osyrat bröd, tilltugg, varvades med Bibelläsning och lammgryta, middagen avslutades med ytterligare en vinbägare och mer Bibelläsning. Det var speciellt och jag är glad att jag klarade av att vara med. När jag kom hem efter påskmåltiden, kände jag mig vanlig och normal för första gången på länge, jag hade klarat två ute kvällar i rad. För igår var jag på samma ställe och såg den tecknade storfilmen om Mose. Nu är jag visserligen helt slut, dels av alla intryck och människor men också för att kvällarna blev så sena.  Imorgon får jag sova ut och det är ju skönt. Filmtittande och Påskmåltid, i vänners sällskap, är en bra start på påskfirandet.