tisdag, februari 08, 2011

Påverkan

Jag känner en massa olika saker hela tiden. En del känslor kommer från mitt förflutna, andra orsakar jag själv, men en hel del känslor överförs till mig från mina delidentiteter. Det är det som gör mitt liv lite bökigt emellanåt. Det är märkligt att gå omkring och känna saker och samtidigt vara medveten om att de inte är mina känslor. Hjärnan förstår hur det hänger ihop, men jag styrs av känslorna. Det borde inte vara känslorna som styr, så här efter fem år i terapi. Jag kan se att jag borde ha kommit längre. Känslomässigt glider jag lätt in i mina delidentiteters intensiva känslosvängningar, hinner oftast inte värja mig. Det påverkar mig. Även de gångerna som jag lyckas förstå vad som händer och skilja på vem som känner vad. Särskilt de små identiteternas känslor påverkar mig. Kanske beror det på att vi står närmare varandra nu och att väggarna mellan oss är svagare. Det är svårt att känna tillsammans med de små. De drabbas så hårt av sina känslor och då vill jag ju hjälpa till. Men jag lyckas inte alltid hjälpa dem och då blir det tungt. Det gör mig ledsen. Jag är ledsen just nu. Vill be om förlåtelse och göra allt bra, jag vet bara inte hur? Vet att det bara är känslorna som spökar, men det känns svårt i alla fall. That's it!