måndag, januari 17, 2011

Slöjdhandledareutbildning, kursdag 5

Korgflätning
Idag vaknade jag med ångest och den präglade hela min dag. Under kursdag 3 gjorde vi pinnarna till korgen som vi skulle arbeta vidare på idag. Jag fick för mig att jag ville göra en rak korg, så jag borrade raka fina hål i min korgbotten. Så här i efterhand när ångesten har lagt sig och jag kan tänka igen, tror jag att jag ville ha korgen rak för att hålla ihop mig och hantera ångesten. Tyvärr lät jag mitt mående gå ut över den stackars korgen och slöjddagen. Fick dock fantastiskt stöd av mina lärare och jag kände mig ganska trygg mitt i ångesten. Men jag är en aning missnöjd med min korg, det måste jag erkänna. När jag gick konstlinjen på Dalarö folkhögskola, väckte min lärare Anne min passion för bruksföremål och det är det jag vill slöjda i första hand. Man kan säga mycket om min korg, men något praktiskt bruksföremål är den inte i sin majestätiskt höga och raka form. Men jag gillar pinnarna på något sätt. Så nästa gång jag skövlar en björkskog skall jag göra en lutande, vid korg som är funktionell och fin. Fast när jag tänker efter har jag ju alltid saknat en korg att ha min Sodastreamer flaska i, det kanske är just en sådan korg jag har gjort? På slöjdkursen var jag ganska feg idag, vågade inte riktigt pröva nya saker som att fläta med kvistarna till exempel. Jag tvinnade snören istället och vävde med dem. Fast en ny sak vågade jag faktiskt, efter visst motstånd och ivrigt peppande av läraren. Jag tvinnade mina snören på en repmaskin. Man fäste garnet på tre krokar och samlade ihop garnet i andra änden till en krok som var snurrbar. Sedan vevade man för hand och det tvinnade garnet och sist tog man en rund skårad träkloss som snodde ihop garnet till ett snöre. Det var jag och min lärare som hjälptes åt för man behöver vara minst två stycken, helst tre, för att sköta redskapet. Det var kul och väldigt mycket enklare än att göra ett tvinnat snöre med bara fingrarna. Det var lättare att göra ett tjockt snöre än ett tunt, det undersökte vi på plats så att säga, men båda blev mycket fina.
När jag väl hade kommit hem igen och ångesten hade lagt sig ytterligare lite, vågade jag pröva att fläta med kvistarna. Då gjorde jag en förunderlig upptäckt, det var jätte roligt och inte alls svårt. Bara lite svårt. Gjorde en korg att ha mina ägg i, som blev ranglig och vind, men charmig som mig. Sydde ett innefoder som jag fäste med orange kläde och dekorerade med min maskintvinnade tråd. Efter korgflätningen kände jag mig mycket mer självsäker och då vågade jag mig på att fläta min pinnkorg också. Och nu är jag mycket mindre missnöjd med korgen. Kanske var jag mest missnöjd med mig själv för att jag lät ångesten påverka mig och mitt skapande. Nu när min korg är färdig, är jag helt övertygad om att min korg är den finaste korgen för Sodastreamer flaskor i hela världen. Det är jag säker på, kanske mest för att utbudet på den typen av korgar är ytterst begränsad.