lördag, juli 31, 2010

Dag 5 av 6 Nåttarö krog


Vaknade sent så jag kom inte iväg förrän vid ett tiden. Dagens utflykt skulle bli Drottning grottan. Enligt legenden sägs drottning Maria Eleonora, ha gömt sig i grottan under sin flykt till Danmark. Men för att vara en klipsk drottning var hon usel på att hitta gömställen, grottan är snarare en liten grop i berget än en grotta att sköka skydd i. Men hon lyckades i alla fall överleva och ta sig till Danmark via Visby, men återvände till Sverige år 1648.

Grottan varmed andra ord ingen vidare sevärdhet, åt min lunch på berget ovanför grottan och därifrån hade jag fin utsikt över havet och talltopparna. Resten av dagen spenderade jag på stranden och njöt av sol och vågornas ständiga brus. Läste Adrian Pluss bok och fikade lite.

På kvällen duschade jag, tyckte att det var hög tid för det efter fem dagars tältande. Middagen intog jag på Nåttarö krog, där det var Rock-kväll med rockquiz. Tävlade ihop med en from Pingstvän, så det gick inget vidare för oss, men musiken var bra. Menyn för kvällen: Nåttarö skärgårdstoast, Västerbottengratinerad lax serverad med ljummen potatissallad och romsås, chokladkaka med hallonsås, jordgubbar och grädde till efterrätt. Gott, men mastigt! Det var tur att jag inte hade någon tid att passa, för chokladkakan var svår att få ner. Det krävdes hela kvällen, men det gick! Somnade proppmätt i mitt tält 22.30.