lördag, mars 20, 2010

Våren är här nu...

Våren är äntligen här, våfflorna är gräddade. Balkongen har fått sin vårstädning. Två fulla papperskorgar med löv och jord blev framsopat under trätrallen, träsoffan är skrubbad och balkongräcket avtorkat, gamla höstblommor slängda. Våren är här, eller? Ute öser snön ner som aldrig förr, även en snöälskare som jag börjar längta efter våren nu. Frö påsarna vittnar om direktsådd i mars, jag undrar var då någonstans? När jag tittar på min odlingslott står den fortfarande djupt under snö, direktsådd nja jag tror inte det. Men Aklejafrön vill ju ha en köld knäpp för att gro, så kanske borde man slänga ut ett par frön ändå? Okey, jag måste erkänna att jag vill ha en snöfri tillvaro nu, det spritter i mina fingrar och i min själ, jag vill börja odla saker. Jag vill se saker växa och blomma ut. I mitt fönster i köket finns dock vårtecken, lagerbladsbusken har fått elva härligt ljusgröna nya blad. Så även om vårtecknen gömmer sig väl ute, så finns det hopp. Och i väntan på de riktiga vårtecknen utomhus, så kan man ju alltid grädda våfflor i sann vårfrudag anda.