fredag, januari 22, 2010

Livskunskap är att ha roligt varje dag!

Möten sker oftast mellan människor, men möten sker också mellan en böcker och dess läsare. Perspektiven förändras, själen blir berörd och själva livet får en ny innebörd.

Den 13 december 2009 satt jag på ett tåg mellan Eskilstuna och Flemingsberg och läste i tågtidning, för att få tiden att gå. Journalisten recenserade två nya pocketböcker, den ena boken skriven av en döende professor och jag tänkte att den skulle man läsa. Redan samma dag köpte jag mitt exemplar av boken på Pressbyrån vid stationen. Den boken, "Den sista föreläsningen" av Randy Pausch, var ett perspektivförändrande möte för mig. Det finns vissa typer av böcker som man bara måste sträckläsa och "Den sista föreläsningen" är en sådan typ av bok. Boken berörde mig mer än något annat jag tidigare hade läst och jag kände ett omedelbart tvång att genast köpa boken till alla mina vänner. Förra årets julklapps inköp gick på 5 minuter och Åhléns blev av med samtliga exemplar av boken. (Vilket jag vänligen påpekade för kassörskan och bad henne ta in fler, så att andra också kunde ta del av boken. Var på hon svarade: "Nej, det finns fler i hyllan vi har precis fått in boken". -"Ja", svarade jag, "men jag vill köpa allihopa"! Hon gjorde genast en liten anteckning i sin beställningslista och sa: "men är den verkligen bra?" Jag svarade tveklöst: "Ja!")

I videon nedan, hämtad från Youtube- håller professor Randy Pausch sin sista föreläsning på Garnegie Mellon Univeristy i Pittsburgh, USA. Föreläsningen heter "Really Achieving Your Childhood Dreams" och är inte det minsta sentimental, bara alldeles underbar. Jag kan lugnt konstatera att den inte heller har särskilt mycket gemensamt med någon annan föreläsning jag har varit med om.



Randy Pausch dog den 25 juli 2008 men hans livsglädje kommer att fortsätta inspirera andra långt, långt in i framtiden. Hoppas Du också blir berörd och får ett förändrat perspektiv på livet...