lördag, november 14, 2009

Växthuseffekt eller naturfnatt?

Jag har hört talas om aprilväder då väderleken och naturen liksom får fnatt. Det är vedertaget. Sol, snö, regn om vart annat precis som man förväntar sig att det skall vara. Det är aprilväder. Men hur är det med novembervädret? November månad är mörkgrå och regnig mest hela tiden, löv som faller, snålblåst, paraply och stövlar tillhör vardagen. Precis som man förväntar sig att det skall vara med andra ord. Det är novemberväder. Men vad skulle hända om november månad också skulle tillåtas få fnatt, precis som april? Skulle körsbärsträden blomma i november då? I år tror jag november månad testar sina gränser. Antingen är det november månad eller naturen som har fått fnatt, för körsbärsträdet på min bakgård blommar. Jag gjorde uppteckten då verkligheten krävde att jag städade min lägenhet. Då förgyllde körsbärsträdets blommor min och de nio soppåsarnas promenad, från ytterdörren till sopnedkastet ute på gården. Kanske borde jag vara fylld av livsångest nu, över den tilltagande växthuseffekten som påverkar även min skyddade bakgård. Men om jag skall vara helt ärlig så har jag inget emot att naturen ibland får fnatt och överraskar. Ett blommande körsbärsträd i november- en växthuseffekt eller ett naturfnatt? Ja, det framtiden avgöra. Just nu tänker jag njuta, både av minnet av körsbärsträdet som blommar i november och av en nystädad och fin lägenhet. Jag ler lite. November månad är kanske inte så genomgrå trots allt.