onsdag, september 16, 2009

Visst finns det änglar på jorden också?


Enligt vissa forskare sägs idén om änglar härstamma från Zoroastrismen (ett ord jag aldrig förrut har hört talas om, men jag är ju långt ifrån allvetande så ingen borde bli förvånad över detta). Det sägs i alla fall att begreppet änglar spred sig därifrån över till Judarna under den Babylonska fångenskapen år 605 f.Kr. ungefär, även om vissa judiska skrifter visar på att begreppet ängel fanns långt innan dess. Kanske är änglarnas ursprung inte så lätt att spåra trots allt. Men finns det då änglar? Änglar återfinns inom de monoteistiska religionerna Judendom, Kristendom och Islam. Dessa tre religionernas respektive heliga skrifter ser änglar som budbärare mellan människorna och Gud. Men änglarna är även beskrivna som väktare, rådgivare, domare och krigare. Det finns således många sorters änglar, det finns: Serafer, Keruber, Krafter, Ärkeänglar, Skyddsänglar och man får inte glömman min favorit Snöänglarna(och sedan finns det säkert många fler, som jag inte känner till än).

Man kan fundera på vart dessa änglar hänger någonstans idag? Är änglar bara ett fenomen som fanns förr i tiden eller är änglar en verklighet även idag, oberoende av tid och rum? Om man som jag förutsätter att änglar finns idag, vart bor de då? Då man googlar på nätet kan man läsa många intressanta svar på den frågan: "En ängel bor i ditt inre. Ingen kan se henne! Ingen vet om henne! Men hon finns i ditt hjärta. Hon ger dig tröst, hon ger dig stöd när än du behöver", "Alla vet att änglar kommer från Himlen. Änglarna lever inte i tid och rum – att de sedan kan visa sig på platser och i bestämda tider är något annat. En ängel kan koncentrera sitt medvetande till en viss plats och på så sätt bli närvarande på jorden fastän de fortfarande är i Himlen ", "Det bor änglar i min trädgård", "Det bor änglar i mitt huvud!", "Visst finns det änglar, jag vet det, för det bor en ängel i mitt rum", "Kanske bor änglarna inom oss alla? Änglar är svåra att se, men om du öppnar ditt sinne och ser dig omkring så upptäcker du kanske att de finns överallt", "En stig leder uppför en bergssida. Det Gyllene Berget är hemvist för änglarna","Förvånansvärt många bor bredvid en annan Ängel, utan att vara medveten om det!". Och kanske är det så att det finns en sanning i alla dessa påståenden, för hur kan man egentligen veta vart änglarna bor?

Jag tror att jag har änglar runt omkring mig, det är en naturlig del av min världsbild. En del ser jag, andra förnimmer jag bara, men jag vet att de finns där. Ytterligare några sätter så starka avtryck i mitt liv att jag aldrig blir den samma igen. Mest troligt identifierar sig de änglar som jag tänker på, inte sig själva som änglar. Likväl är de änglalika och de går i allra högsta grad runt på jorden. Jag tänker nämligen att änglar både kan vara ett Gudomligt väsen, en lekfull snöängel men även människor som gör goda och kärleksfulla saker för någon annan. Gemensamt för dessa änglar är att de sprider glädje och välbefinnande runt omkring sig (förutsatt att man gillar snö förstås och jag råkar gilla snö. Jepp, jepp, jépp!).

I morgon får jag ett sådant där härligt ängla besök. De har med sig säckvis med rentvättad tvätt till mig. Jag uppskattar de avstamp de gör i mitt liv. Jag hoppas att jag en dag blir en "ängel" i någon annans liv. Och kanske får även jag svårt att identifiera mig som änglalik? Det kanske rent av hör till? Var öppen för de möjligheter som ditt liv medför att vara en ängel i någon annans liv. Sprid glädje, frid och kärlek omkring dig, där du drar fram genom livet, då blir världen en bättre plats att bo på.

Ps.Det finns vilda änglar också...

Martina McBride - Wild Angels (Official Music Video) - Click here for this week’s top video clips