måndag, september 14, 2009

Att våga drömma, är att leva!

Vad är en dröm för dig? Är det "Vet du vad jag drömde om ?", eller är det något mer? För mig är en dröm så mycket mer än något jag drömde under natten, det är en djup inre känsla av välbehag. Alla har nog drömmar skulle jag tro. Drömmar som man vill uppfylla. Drömmar som själen liksom brinner för. Det kan ibland kännas som om resan till ens dröm är en oändlig väg, men oftast är man villig att kämpa och slita för att nå det ens hjärta drömmer om. Min livsdröm betyder mycket för mig, den lever inom mig och bär mig framåt. Vi bär alla på livsdrömmar. Detta oavsett om vi är 6 år eller 56 år. Det är ett hårt och tufft arbete att ge sig själv möjlighet att förverkliga sina livsdrömmar, att leva sitt liv med sin fulla potential. Att förverkliga sin livsdröm kräver hängivenhet, disciplin och just hårt arbete. Jag kämpar rätt hårt för att uppfylla min livsdröm och för varje steg framåt, blir jag lite rädd. Vad händer om den dröm jag följer gör mig besviken? Att livet visar sig vara mer än min dröm?

För en tid sedan försökte en vän till mig beskriva sin lyckligaste dag för mig, men det visade sig vara en alldeles för svår uppgift. Det var omöjligt för henne att bara plocka ut en dag bland alla hennes lyckligaste dagar. Hennes berättelse blev lång för hon hade verkligen haft många lyckligaste dagar i sitt liv. Och kanske är det så med livsdrömmar också, alltså att det finns många av dem? Kanske kan jag med lätthet lämna en livsdröm och kliva vidare mot nästa? Jag tror nämligen att nyckeln till att våga leva fullt ut, är att följa sina drömmar. De stora drömmarna, likväl som de små. Och om min dröm skulle visa sig vara en besvikelse, så får jag väl bara följa en annan dröm ett tag och se vart den för mig. Men jag är egentligen rätt säker på att min livsdröm är av det bra slaget och kommer att skänka mig mycket glädje i livet. Kanske kommer jag rent av att få lika många lyckligaste dagar som min vän har. Du undrar säkert vad min livsdröm är för något, det kan du fortsätta fundera på, för det är min hemlighet. Men, lev livet fullt ut och sluta aldrig drömma.