lördag, februari 27, 2016

Monthly Makers januariutmaning: trä

Då var det dags igen. Den här månaden har jag kombinerat Monthly Makers med ett annat ptojekt. Jag har fått i uppdrag att designa och bygga ett träkors till vår kyrksal. Lämpligtvis skulle jag ta fram en prototyp i liten skala den här månaden och presentera det för församlingsrådet. Så det var ju ett perfekt litet projekt till Monthly Makers.

Korset är 6o cm högt och byggt i skalan 1:4, så det riktiga korset kommer att bli 2.40 meter högt. Så på många sätt är detta ett mycket läskigt projekt som jag har hakat på. För det är nog betydligt lättare att bygga prototypen än att hantera de riktiga ribborna. Men i princip är det ju samma sak och samma teknik, bara väldigt mycket större. Och fjärillsfladdret finns där, så det är också ett spännande projekt som jag har hakat på.

Framsidan på korset ska vara träfärgad och lackad, medan baksidan ska vara guldfärgad. Nu tänker Du säkert varför baksidan, den ser man ju aldrig?! Men jag tänker så här att tron på Gud och Jesus är så mycket mer än det man först anar och förstår. Bibel talar om himelriket som en skatt som är nedgrävd i en åker, gömd liksom för dem som inte känner Gud. Och de som lär känna Gud säljer allt för att köpa åkern så de kan få fatt i skatten. Och jag tänker lite likadant kring korset, att livet med Jesus erbjuder ett så mycket rikare liv än man kan ana när man först tar emot Jesus. Man får ett förvandlat liv och mycket, mycket mer, man får en försmak av himlen liksom.